Ilo esitellä

HUOM. Tälle sivulle jokainen klubi voi nostaa esiin tiiviitä jäsen-, projekti- tai projektiyhteistyökumppaneiden esittelyjä. Esittelyt on mahdollista jakaa henkilöiden luvalla myös sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi klubin omalla fb-sivulla. Kannattaa käyttää kuvia!

Aiheita esimerkiksi

• Miksi minä olen rotari
  • Australiassa kaikki oli toisin.
Vaihto-opiskelija Teemu palasi muuttuneena miehenä
  • Taru pitää klubin raha-asiat hanskassa
  • Uutisaiheen ympäriltä kirjoitettu näkökulma. Teatteri Totti on esimerkkiaihe parin vuoden takaa: hieman toisin painotuksin sopisi myös osioon Mitä teemme/Klubin projektit, mutta nyt painotetaan enemmän esteettömyyttä edistäviä tekijöitä.

Malliteksti:

Teatteri Totti esiintyy viittomakielellä

Murhamysteeri tulkattiin puhekielelle

Teatteri Totti esitti Seinäjoella keskiviikkona 7.9. viittomakielisen murhamysteerin Rouva Rozenin salaisuus. Esitys tarjosi mielenkiintoisen elämyksen sekä viittomakielisille että kuuleville, sillä viitottu teatteriesitys tulkattiin puhekielelle. Esitys veti täyteen koko Eskoon yli 100-paikkaisen monitoimisalin.

Teatteri Totin esitykset ovat pääasiassa esteettömiä. Tässä tapauksessa esitys tulkattiin puhekielelle. Lavalla näyttelijät viittoivat, mutta kaikki puhuttiin myös ääneen. Esitys oli avoin kaikille ihmisille vammaan, sen puutteeseen, ikään ja sukupuoleen katsomatta.

Näyttämöllä pohjalaisväriä

Nurmolaissyntyinen Liisa Kauppinen on yksi Teatteri Totin näyttelijöistä. Liisa Kauppinen palkittiin ensimmäisenä suomalaisena YK:n ihmisoikeuspalkinnolla vuonna 2013.

Viittomakieliset näkevät ja kokevat maailman vähemmistökielisinä eivätkä vammaisina. He rinnastavat itsensä mieluummin esimerkiksi suomenruotsalaisiin kuin mihinkään vammaryhmään.

Teatteri Totti saatiin Seinäjoelle Lakeuden Rotaryklubin aloitteesta. Kuurojen Liitto Ry:n aluetyöntekijä Sirpa Kallio oli tyytyväinen esteettömän esityksen järjestämisestä.

– Tämä oli hieno teko. Viittomakieliset saavat vain ani harvoin nauttia omankielisestä kulttuurituotannosta näillä lakeuksilla, Kallio hehkuttaa.

Klubimme organisoi teatterivierailun rahoittamiseksi keväällä hyväntekeväisyyskonsertin. Järjestäjinä toimivat Lakeuden Rotaryklubin lisäksi Seinäjoen seurakunta, Kuurojen Liitto, Ilmajoen Musiikkijuhlat, Ilmajoen Rotaryklubi sekä Tuki- ja osaamiskeskus Eskoo. Varat lahjoitettiin Seinäjoen seurakunnan diakoniatyön kautta edelleen teatteriesityksen tuottamiseen. Syksyn teatteriesitystä tukivat lisäksi Seinäjoen kaupungin kulttuuritoimi, LähiTapiola, Kalevalaisten Naisten Liitto ja S-Market Lehtinen.